Skaņu izrunas traucējumu korekcija pirmsskolā

Aktualitātes 7 Oct , 2018

Mūsdienās ir novērots ļoti liels bērnu skaits, kuriem tiek konstatēta nepareiza skaņu izruna dzimtajā valodā.  Tiek novēroti gadījumi, kad vecāki neuztraucas par bērna nepareizo skaņu izrunu, atstāj to novārtā. Tomēr bieži vien tiek novēroti gadījumi, kad bērniem ar nopietniem runas un valodas traucējumiem, uzsākot skolas gaitas, ir apgrūtināta lasīšana un rakstīšanas iemaņas apguve, kas var radīt arī negatīvu iespaidu uz bērna personību, tādēļ ir ļoti svarīgi jau pirmsskolas vecumā novērts skaņu izrunas traucējumus.

Skaņu izrunas traucējumu izpausmes var būt dažādas – skaņu var kropļot, skaņu neizrunāt, skaņas var jaukt vai aizstāt.

Skaņu izrunas traucējumu cēloņi ir fiziskās dzirdes pazemināšanās, artikulācijas aparāta anatomiski defekti, artikulācijas aparāta mazkustīgums, to ierobežotā funkcionēšana, fonemātiskās uztveres mazattīstība, nepietiekama uzmanības pievēršana bērna runai.  Logopēds uzskata, jo ilgāk bērnam būs skaņu izrunas traucējumi, jo ir lielākas iespējas, ka izmainīsies viņa raksturs un uzvedība, aizkavēsies viņa garīgā attīstība. Bērns pārdzīvo savu nevarēšanu runāt pareizi, kautrējas runāt, izvairās no saskarsmes, kļūst noslēgts un zaudē ticību saviem spēkiem.

Galvenais pirmsskolas vecumā ir attīstīt bērna vēlmi aktīvi strādāt, lai uzlabotu savu izrunu. Galvenie posmi skaņu izrunas traucējumu korekcijā ir:

Skaņu izrunas sagatavošanas posms – šī posma mērķis ir aktivizē bērna dzirdes uzmanību, fonemātisko uztveri, mēģina novērst artikulācijas kustību nepilnības, mācot speciālus artikulācijas vingrinājumus konkrētai skaņai.

Skaņu pareizas izrunas mācīšanas posms – šajā posmā logopēds bērnam iemāca konkrētās skaņas pareizu artikulāciju un valodas normai atbilstošu skanējumu

Skaņas automatizēšanas posms – šī posma mērķis ir pakāpeniska, precīza iemācītās skaņas ieviešana bērna runā zilbēs, vārdos, vārdu savienojumos, teikumos un saistītā runā.

Skaņu diferencēšanas posms – skaņu diferencēšana nepieciešama tad, kad bērns skaņas aizstāj vai jauc.

Korekcijas darbs ir veiksmīgs, ja ar bērnu tiek strādāts regulāri, sistemātiski, ņemot vērā bērna runas un valodas attīstību.

Korekcijas darbs pirmsskolas izglītības iestādē

IMG_8021IMG_8050IMG_8037

 

Logopēds Anita Klauberga